17 آوریل 2023- یک مطالعه جدید تأثیر فناوری آلگوریتم حلقه بسته ترکیبی کنترل-  IQ را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با داده‌های تلفیقی از سه کارآزمایی تصادفی‌ کنترل‌شده، در مقایسه ی این فناوری با گروه شاهد که از دستگاه پایش مداوم گلوکز استفاده می کردند، ارزیابی کرد.

هدف الگوریتم حلقه بسته ترکیبی Control-IQ این است که با استفاده از ترکیبی از تحویل خودکار انسولین پایه و انسولین بولوس با تصحیح خودکار، قند خون کاربران را تا حد امکان بین 70-180 میلی گرم در دسی لیتر نگه دارد. این تصمیمات بر اساس خوانش های Dexcom G6 CGM است که هر پنج دقیقه یکبار به الگوریتم ارسال می شود تا تصمیمات لازم را برای تصحیح دوز انسولین مورد نیاز پیش بینی و اعمال کند.

نتایج این مطالعه که زیر گروه ها را بر اساس ویژگی‌های پایه مانند نژاد/قومیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، روش تحویل انسولین قبل از مطالعه و کنترل قند خون پایه بررسی کرد، درDiabetes Technology & Therapeutics  منتشر شده است.

پرفسور Roy W. Beck و همکارانش، از مرکز تحقیقات سلامت JAEB، گزارش کردند که زمان در محدوده ی هدف (70-180 میلی گرم در دسی لیتر) در گروه کنترل-IQ  از 17±57 درصد در شروع تحقیق به 11±70% در طول پیگیری افزایش یافته است، در حالی که در گروه کنترل، زمان در محدوده ی هدف در ابتدای تحقیق و پس از دوره ی پیگیری به ترتیب 15±56% و 14±57% بود .این نشان دهنده افزایش زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون به میزان 2.8 ساعت به طور متوسط در روز است.

محققان بیان کردند که کاهش قابل توجهی در میانگین قند خون، معیارهای هایپرگلایسمی، معیارهای هیپوگلایسمی و HbA1c نیز مشاهده شد. آنها گفتند: بزرگترین مزیت استفاده از فناوری حلقه بسته ترکیبی آلگوریتم کنترل-  IQدر شرکت کنندگانی مشاهده شد که بدترین کنترل قند خون را در شروع تحقیق داشتند که به نظر می رسد ویژگی بولوس خودکار الگوریتمControl-IQ تاثیر قابل توجهی در این امر داشته است.

سردبیر ژورنال "فناوری و درمان دیابت"، دکتر ساتش گارگ، از مرکز باربارا دیویس برای دیابت دوران کودکی در دانشگاه کلرادو دنور، گفت: پیشرفت‌های روزافزون در فناوری‌های دیابت، کنترل گلوکز را که توسط"زمان در محدوده ی هدف بودن" اندازه‌ گیری می‌ شود، بهبود بخشیده است، همچنین همانطور که در بالا گفته شد سبب کاهش قابل توجه موارد هیپوگلایسمی شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-meta-analysis-hybrid-closed-loop-control-iq-technology.html